پنتاگو  
 پنتاگو، بازی فکری و جذابی است که در سال 2004 توسط فردی سوئدی به نام توماس فلودن طراحی و ساخته شده است، و از همان ابتدا، هر ساله جوایز متعددی را از آن خود کرده است. از جمله آنکه چند سال پیاپی (2005 تا 2010) به عنوان بهترین بازی سال در کشورهای مختلف برگزیده شده است.
گفتنی است این بازی در رده بازی های استراتژیکی - انتزاعی طبقه بندی می شود.

Second to learn......................Years to master

     
 
آموزش بازی  
شروع بازی:
بازی با صفحه خالی (شکل زیر) شروع می شود و در ابتدا، بازیکنان رنگ مهره خود را انتخاب می کنند.
در این مطلب آموزشی، چهار صفحه ی متحرک بازی را به ترتیب نشان داده شده در شکل زیر، نام گذاری می کنیم.

هدف بازی:
هدف بازی پنتاگو این است که تلاش کنید پیش از رقیبتان، پنج مهره خود را، در هر جای صفحه، در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب، پشت سر هم قرار دهید.
روش بازی:
مهره تیره بازی را آغاز می کند. برای شروع هر بازیکن به نوبت یک مهره متعلق به خود را در صفحه قرار می‏ دهد و همزمان یکی از صفحه‏ ها را، به دلخواه 90 درجه در جهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت، می ‏چرخاند.(شکل 1)

شکل (1)

هر دو بازیکن، سه مهره در صفحه گذاشته اند اما هنوز حرکت صفحه ها تاثیری در بازی ندارد و اصطلاحا حرکت صفحات خنثی است. (شکل 2)

شکل (2)

قرمز مهره خود را در مکان مشخص شده قرار می دهد. در این حالت قرمز سه مهره را بر روی صفحه بازی 1 ردیف کرده است و اگر سیاه در نوبت خود این حرکت را خنثی نکند قرمز در نوبت بعدی بازی خود پنج مهره را در یک راستا قرار می دهد. (شکل 3)

شکل (3)

سیاه با قرار دادن مهره در صفحه شماره 2 و چرخاندن صفحه شماره 1 تهدید قرمز را موقتا خنثی می کند. (شکل 4)

شکل (4)

قرمز بازی را ادامه می دهد و مهره خود را در صفحه شماره 3 می گذارد و صفحه شماره 3 را می چرخاند که هنوز هم خنثی است و تاثیری در شکل بازی ندارد. (شکل 5)

شکل (5)

سیاه مجددا با قرار دادن مهره در صفحه شماره 3 و چرخاندن صفحه شماره 1 تهدید قرمز را خنثی می کند. (شکل 6)

شکل (6)

قرمز ضربه نهایی را با چرخاندن و قرار دادن مهره در صفحه شماره 2 می زند و برنده بازی می شود. (شکل 7)

شکل (7)

تصویر زیر حالت نهایی بازی قرمز در مقابل سیاه است. (شکل 8)

شکل (8)

استراتژی های پنتاگو  

بازی پنتاگو در عین سادگی از پیچیدگی و عمق بسیاری برخوردار می باشد و این ویژگی باعث می شودکه هم زمان بازیکنان مبتدی و حرفه ای از این بازی لذت ببرند. در پنتاگو می توانید با پنهان نگه داشتن طرح استراتژی به وسیله حرکات نمایشی و یا غیر قابل پیش بینی توسط حریف و یا با وادار کردن طرف مقابل به بازی دفاعی موقعیت های مناسبی را برای برد ایجاد کنید.

در پنتاگو چهار روش برای ردیف کردن مهره ها وجود دارد. هر کدام از این روش ها نقاط قوت و ضعف خودش را دارد که با عواملی همچون میزان دفاع پذیری، قابل پیش بینی بودن برای حریف و امکان تغییر استراتژی تعیین می شوند.


1. روش مونیکا (ردیف کردن 5 مهره در قطر میانی صفحه):
این روش یکی از دو روشی است که در اَن 5 مهره به صورت مورب ردیف می شوند. این استراتژی نسبتا آشکار است و به راحتی می توان در برابر آن دفاع کرد، البته در بعضی موقعیت ها میتواند استراتژی موثری برای برد باشد.
نکته:
سعی کنید قبل از اینکه 3 مهره را در یکی از صفحه ها ردیف کنید مرکز دو صفحه قطری (نشان داده شده با فلش) را از آن خود کنید. (شکل 1)

شکل (1)


2. روش میانی:
در این روش 5 مهره به صورت افقی یا عمودی در ردیف های میانی پشت سر هم قرار می گیرند، این روش مانند روش مونیکا به راحتی قابل دفاع می باشد. (شکل 2)
نکته:
با اشغال مراکز دو صفحه ی مجاور و ترکیب این دو با سایر روش ها (به خصوص روش جانبی ) می توانید به قدرت این روش بیفزایید.

شکل (2)


3. روش جانبی:
در این روش 5 مهره در ردیف های کناری افقی یا عمودی صفحه بازی، پشت سر هم قرار می گیرند. خنثی کردن این روش زمان بر و مشکل می باشد، به خصوص وقتی که سه مهره در یک صفحه ردیف شده باشند. (شکل 3)
نکته:
وقتی 3 مهره در یک صفحه ردیف می شوند، سعی کنید با فراهم کردن چند موقعیت هم زمان در صفحه های مجاور این امکان را که حریف بتواند با چرخاندن آن صفحه موقعیت برد را از شما بگیرد و امکان برد خود را افزایش دهید.

شکل (3)


4. روش قدرت سه گانه (ردیف کردن 5 مهره به صورت مورب در 3 صفحه):
این روش قوی ترین استراتژی برای برد است و ضمن اینکه بسیار فریبنده می باشد، از تطبیق پذیری زیاد با موقعیت های مختلف نیز برخوردار می باشد. (شکل 4)
نکته:
در این استراتژِی نیازی به ردیف شدن سه مهره در یک صفحه کوچک نمی باشد و به همین علت ممکن است حریف به سختی آن را تشخیص دهد و بتواند در برابر آن دفاع کند. اما از سوی دیگر در صورت مهار شدن یک راه، هنوز راه های دیگری برای ردیف کردن مهره ها باقی خواهد ماند. هرچند بازیکنان حرفه ای می توانند زودتر این استراتژِی را تشخیص دهند، اما در صورت پیشرفت بازی و بیشتر شدن مهره ها در صفحه، این روش بسیار فریبنده خواهد شد و به راحتی قابل پیش بینی نخواهد بود.

شکل (4)




در شرایطی که هر دو بازیکن تمام مهره های خود را وارد بازی کرده و هیچ یک موفق نشده باشند 5 مهره را ردیف کنند، می توانید برای انتخاب برنده یکی از راه های زیر را انتخاب کنید.
1. نتیجه بازی را مساوی اعلام نمایید.
2. هر یک از بازیکنان می توانند با رعایت نوبت، طبق روال بازی، فقط 5 چرخش انجام دهند. در صورتی که هیچ یک نتوانند 5 مهره خود را ردیف کنند نتیجه بازی مساوی اعلام خواهد شد.
 

اگر علاقه مند به بازی آنلاین پنتاگو هستید اینجا را کلیک کنید.