ویندوز XP را می توان به عنوان یکی از ناامن ترین سیستم عامل های دنیا نام برد . ویندوز XP به علت توانمندی بالا در جذب انواع ویروسها، مخربها، هکرها و ... همیشه مورد انتقاد بود است و خواهد بود !

در ایران کاربران زیادی از ویندوز XP استفاده می کنند و می توان گفت بیشتر ادارات دولتی از ویندوز XP استفاده می کنند. طبق آمار شرکت مایکروسافت در تاریخ 8 آوریل 2013، 600 میلیون از کاربران در معرض خطر جدی قرار دارند .

با توجه به رعایت نشدن قانون کپی رایت در زمینه ویندوز در ایران بالای 90 درصد از افرادی که ویندوز XP استفاده می کنند ویندوز خود را بروز رسانی نمی کنند . و این بهترین میزبان برای یک ویروس، هکر، کرم و ... است .

البته آن دسته از افرادی که لایسنس ویندوز XP را خریدار کرده اند تا تاریخ آوریل 2014 از ویندوز آنها پشتیبانی می شود. ولی بعد از این تاریخ دیگر هیچ گونه پشتیبانی از سوی شرکت مایکروسافت از ویندوز XP نمی شود و این به این معنی است که دیگر از لحاظ امنیتی نمی توان به ویندوز XP اطمینان کرد.


شاید امنیت برای شما اهمیت زیادی ندارد و اطلاعات مهمی بروی سیستم خود ندارید و از این رو نتیجه بگیرید که ویندوز XP برای شما کافی است . باید بگویم این نتیجه گیری کاملا اشتباه است حتی اگر شما اطلاعات مهمی بر روی سیتم خود ندارید بازهم امنیت برای شما مهم است . چرا ؟

یک هکر می تواند در هک کردن یک سیستم برای اینکه از خود رد پای به جای نگذارد از سیستم شما کمک بگیرد . به این صورت که او ابتدا سیستم شمارا هک می کند و سپس با استفاده از سیستم شما عملیات اصلی خود را انجام دهد . (حتی می تواند سیستم دیگری را با استفاده از سیستم شما هک کند و از طریق آن عملیات خود را انجام دهد. ) که در این صورت اگر پلیس فتا به دنبال هکر باشد شما را متهم می کند در حالی که اینطور نبوده است.

برخی از هکر ها برای تفریح و خوش گذرانی می توانند به سیستم شماآسیب برسانند . برخی از اقداماتی که هکر می تواند در آسیب زدن به سیستم انجام دهد: پاک کردن (فرمت کردن) هارد سیستم، ساخت تعداد زیادی یوزر اکانت که این کار باعث می شود شما مجبور شوید دوباره ویندوز نصب کنید، نابود کردن چیپ بایوس ، تغییر شدید در فرکانس مانیتور و سوزاندن مانیتور، تغییر BIOS و ...حتی اگر هکر حرفه ای نیز باشد به راحتی میتواند کاری کند که زمانی که شما رویه روی مانیتور نشسته اید و در حال کار با آن هستید مانیتور با شدت بترکد و شما را برای همیشه نا بینا کند پس اگر سلامتی خود را دوست دارید سریع این سیستم عامل را از روی کامپیوترتان پاک کنید!