علم و تکنولوژی

آموزشی،علمی،پژوهشی

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

مقایسه برترین سیستم های وبلاگدهی در ایران


اکنون به درخواست شما کاربران عزیز ویسایت علمی موسسه آموزشی فرهنگی محمد قصد داریم تا با ارائه جدولی کامل تر ، برای اولین بار سیستم های وبلاگدهی پربازدید را مورد مقایسه ریز بینانه تر قرار داده ، کاربران را با جزییات و امکانات هر سرویس دهنده بیشتر آشنا کنیم تا هر کاربر بسته به نیاز و سلایق خود و کارکرد نوع سیستم وبلاگ ، وبلاگ خود را در سرویس مورد نظر با انتخاب درستی ساخته و با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت بپردازد تا احتمال نقل و انتقال وبلاگ ها (اسباب کشی از سرویس وبلاگدهی به دیگری) و مشکلات آن کاهش یابد.

با توجه به آمار ها و تعداد کاربران  و محبوبیت هر سیستم وبلاگدهی ، ۱۰ سرویس دهنده وبلاگ برتر در ایران ، با یکدیگر مقایسه شده اند. سعی شده است بصورت عادلانه پارامترهایی مورد بررسی قرار گیرد که جزو نیازهای مفید برای کاربران بوده و مقایسه انجام شده برای کلیه امکانات رایگان هر سرویس دهنده و با توجه به عملکرد یکی دو سال گذشته آنها , تا تاریخ بهمن ماه ۱۳۹۰ ارائه گردیده است.

ازین پس این جدول هر سه ماه یکبار منتشر خواهد شد تا کاربران با آخرین تغیرات و امکانات جدید سرویس دهنده ها بیشتر آشنا شوند.

در تصویر زیر جدول مقایسه سرویس دهندگان وبلاگ در ایران را مشاهده می کنید

 

در این جدول سرویس دهندگانی از جمله :

بلاگفا – میهن بلاگ– پرشین بلاگ – بلاگ اسکای– پارسی بلاگ– ایران بلاگ – رز بلاگ – پارسی کیوت – نی نی وبلاگ – بلاگ وب

مقایسه شده اند.

توجه:نسخه ی موبایل وبلاگ های بلاگفا نیز چند روزی است که ایجاد شده اما به دلیل تازگی داشتن این امر در جدول بالا نسخه ی موبایل وبلاگ های بلاگفا ضربدر خورده است.

جهت دسترسی به نسخه موبایلی وبلاگهای بلاگفا کافیست حرف m را به ابتدای آدرس وبلاگ اضافه کنید

نسخه موبایلی یک نسخه بسیار سبک از جدیدترین مطالب وبلاگ است. در نسخه موبایلی تصاویر از محتوای مطالب حذف و نمایش داده نمی شوند(جهت سرعت بیشتر نمایش و عدم مصرف پهنای باند).همچنین در این نسخه محدودیتهای در دسترسی به مطالب قدیمی تر و همچنین مطالب رمزدار نیز وجود دارد. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران ترجیح می دهند در موبایل خود نیز نسخه اصلی وبلاگها خود را مشاهده کنند نسخه موبایلی بصورت پیش فرض برای کاربران موبایل نمایش داده نمی شود.

راهنمای جدول :

در این جدول پارامترهایی برای مقایسه سرویس دهندگان وبلاگ در نظر گرفته شده که نتیجه مقایسه با مربع های سبز و زرد و قرمز نمایش داده شده است.

  مربع سبز : وضعیت مطلوب  و رضایت بالا را نشان می دهد. (حالت ایده آل)

مربع زرد : وضعیت متوسط  و رضایت سطح نه خوب و نه ضعیف را نشان می دهد. (حالت متوسط)

مربع قرمز : وضعیت نامطلوب  و رضایت بسیار کم را نشان می دهد.(حالت ضعیف)

چنانچه مدیران سرویس دهندگان وبلاگ و یا کاربران هرگونه پیشنهاد و یا انتقادی به جدول بسیار معتبر منتشر شده دارند ، از طریق بخش نظرات مطرح نمایند.

yjc

۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۴ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها توسط الکسا


همانطور که می دانید رتبه بندی صفحات وب  قبلا توسط گوگل و ابزار page rank آغاز شد که برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها و حتی صفحات مختلف هر پایگاه اینترنتی ، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و سایت های با رنک بالاتر از مزایایی در موتور جستجوی گوگل برخوردار هستند و به نوعی اعتبار یک سایت یا وبلاگ محسوب می شود.

چند سالی است که سایت alexa.com اقدام به انتشار آمار و ارقامی برای رتبه بندی سایت ها و اخیرا برای وبلاگ ها نموده که قابلیت نمایش رتبه سایت یا وبلاگ شما را در بین کل سایت های موجود در اینترنت و یا در بین سایت های یک کشور را دارا می باشد. این سایت طی فعالیت های خود توانسته جایگاه مناسبی برای رتبه بندی پایگاه های اینترنتی اخذ و آمار قابل اعتمادی را ارائه دهد که کاربران معمولا برای نشان دادن اعتبار سایت خود ، از آمار خود در الکسا استفاده می کنند.

آنچه مسلم است ، اطلاعات ارائه شده در الکسا برای رتبه بندی، ۱۰۰درصد دقیق نیست اما این آمار یکی از معتبرترین رتبه بندی ها را در دنیای مجازی به خود اختصاص داده است. روند رتبه بندی سایت ها در الکسا بیشتر بر اساس میزان بازدید هر سایت و میزان دسترسی کاربران اینترنت در بازه زمانی یک روزه به سایت شماست. بطور مثال سایت گوگل با توجه به آمار بازدید بسیار بالایی که دارد رتبه ۱ الکسا را به خود اختصاص داده است.

حال ببینیم الکسا چه اطلاعاتی از سایت ها به ما می دهد!

برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :

http://www.alexa.com/siteinfo

و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.

همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:
http://www.alexa.com/siteinfo/www.javid523.blogfa.com
(کافی است بجای آدرس www.javid523.blogfa.com ، آدرس سایت یا وبلاگ خود را درج کنید)

 

در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

 

شما می توانید با استفاده  یک ابزار کاربردی فارسی که توسط سایت یک ابزار طراحی شده ، اطلاعات مربوط به رتبه سایت یا وبلاگ خود را مشاهده کنید. ابزار نمایش رتبه سایت و وبلاگ

امروزه آمار الکسا به نوعی اعتبار و نمایش دهنده آمار دسترسی کاربران به سایت ها تلقی شده و معمولا این رتبه بندی برای جذب تبلیغات هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. پس کوشا باشید تا با افزایش بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ خود به بهبود رتبه الکسا نیز کمک کنید. قابل ذکر است که الکسا آماری مربوط به برترین سایت ها را برای هر کشور خاص نیز منتشر می کند. مثلا برترین سایت های کشور ایران بر اساس رتبه بندی الکسا در این آدرس قابل مشاهده است.

 

در پایان پاسخ چند پرسش رایج را خواهیم گفت.

- چرا برخی وبلاگ ها هنوز قابلیت رتبه بندی الکسا ندارند؟   قبلا امکان نمایش رتبه بندی فقط برای سایت ها در alexa بود که اکنون وبلاگ سیستم های بلاگفامیهن بلاگرز بلاگوی سی پی و بلاگ وب می توانند رتبه وبلاگ خود را نیز مشاهده کنند . بقیه وبلاگ های سایر سرویس دهندگان هنوز امکان رتبه بندی ندارند که بزودی الکسا این امکان را میسر خواهد کرد.

- چرا برخی سایت ها هنوز رتبه جهانی یا کشوری ندارند؟   ابتدا حتما از ثبت بودن دامنه سایت یا وبلاگ خود در موتورهای جستجو مطمئن شوید.  الکسا پس از ثبت شدن سایت شما در موتورهای جستجو شما را شناسایی و در لیست رتبه بندی قرار می دهد.

- چرا برخی سایت ها با داشتن رتبه جهانی ، اما رتبه کشوری ندارند؟   برخی سایت ها آمار بازدید بسیار پایینی دارند امکان رتبه بندی کشوری برای آنها نیست. همچنین گاهی اختلالات الکسا برای سایت های با آمار بازدید کم ، باعث این موضوع شده که پس از مدتی رتبه کشوری هم فعال می شود.

در ضمن رتبه ی سایت ما نیز در سمت راست همین صفحه است میتوانید رتبه ی بسیار بالای سایت ما را ببینید

۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۴:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

"جغرافیا" را با این نرم افزار ساده تر یاد بگیرید


Seterra نرم افزاری مفید و متنوع برای آموزش و یادگیری جغرافیای جهان است.
با شروع فصل مهر و مدرسه، دانش آموزان  نیاز به آموزش  و یادگیری مختلفی پیدا می کنند ما هم یه نرم افزاری را به شما پیشنهاد میدیم تا بتوانید برای آموزش جغرافی به راحتی از آن استفاده کنید Seterra  نرم افزاری مفید و متنوع برای آموزش و یادگیری جغرافیای جهان است.
با استفاده از این نرم افزار می توانید با مکان، نقشه، پرچم و پایتخت کشورهای جهان در تمام قاره ها آشنا شده و همچنین با محدوده های مختلف از جمله خاور میانه، خاور دور و ... بیشتر آشنا می شوید.

  مجموعه   Seterra با استفاده از پرسش، جغرافیای کشورها، پایتخت ها، کوه ها، آتش فشان ها و بسیاری از مطالب دیگر را آموزش می دهد. و با فراهم آوردن امکانات مختلف آموزش و یادگیری را جذاب می نماید.
 
در آزمون هایی ساده، علاوه بر شناساندن محدوده های جغرافیایی، نام کشور ها و ... نقشه آن ها و نسبت اندازه هر کشور با کل قاره یا محدوده مورد نظر به کاربر نشان داده می شود. علاوه بر آن کاربر کشور ها و مناطقی را که نمی شناسد، در نقشه می بیند و با نام، محدوده و همسایه های آن آشنا می شود.
 
محیط کلی نرم افزار بر اساس قاره های مختلف تقسیم بندی شده است. در هر قاره بخش های مختلفی وجود دارد که شامل نام کشور ها، پرچم کشورها ، تقسیم بندی محدوده های معروف و شناخته شده، پایتخت کشورها، شهر های مهم در هر کشور و استان ها یا ایالت های چند کشور شاخص در هر قاره می باشد.
 
علاوه بر نقشه کلی قاره این نرم افزار محدوده ها و ناحیه های مهم را در هر قاره و منطقه مشخص کرده و با طراحی آزمون و سوال کاربر را به سمت آشنایی هرچه بیشتر با این مناطق سوق می دهد.

از جمله بخش های کاربردی و جالب نرم افزار Seterra قسمت شهرها و پایتخت ها ست که علاوه بر این که پایتخت هر کشور و شهرهای مهم هر قاره را نشان می دهد، کاربر به راحتی و با دقت بالا می تواند محدوده جغرافیایی آن شهر ها را در کشور مورد نظر مشاهده نماید.

 
معرفی پرچم کشور ها از دیگر بخش های بسیار آموزنده است. همانند بخش محدوده های جغرافیایی، پرچم کشور ها بر اساس مناطق، قاره ها و کل جهان مورد پرسش قرار می گیرند و کاربر به راحتی می تواند با نماد و پرچم هر کشور آشنا شود.

در بخش انتهایی، تقسیم بندی های کلی جهان معرفی می شود و افرادی که تمایل به آشنایی با کلیه مناطق و کشور های جهان دارند می توانند در این بخش سطح علمی خود را بسنجند. معرفی کوه ها و آتشفشان های مهم کره زمین از جمله بخش های اختصاصی این قسمت است.
yjc

۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۴:۰۹ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

هشدار! همین حالا ویندوز ایکس پی را از روی رایانه تان برای همیشه پاک کنید!


ویندوز XP را می توان به عنوان یکی از ناامن ترین سیستم عامل های دنیا نام برد . ویندوز XP به علت توانمندی بالا در جذب انواع ویروسها، مخربها، هکرها و ... همیشه مورد انتقاد بود است و خواهد بود !

در ایران کاربران زیادی از ویندوز XP استفاده می کنند و می توان گفت بیشتر ادارات دولتی از ویندوز XP استفاده می کنند. طبق آمار شرکت مایکروسافت در تاریخ 8 آوریل 2013، 600 میلیون از کاربران در معرض خطر جدی قرار دارند .

با توجه به رعایت نشدن قانون کپی رایت در زمینه ویندوز در ایران بالای 90 درصد از افرادی که ویندوز XP استفاده می کنند ویندوز خود را بروز رسانی نمی کنند . و این بهترین میزبان برای یک ویروس، هکر، کرم و ... است .

البته آن دسته از افرادی که لایسنس ویندوز XP را خریدار کرده اند تا تاریخ آوریل 2014 از ویندوز آنها پشتیبانی می شود. ولی بعد از این تاریخ دیگر هیچ گونه پشتیبانی از سوی شرکت مایکروسافت از ویندوز XP نمی شود و این به این معنی است که دیگر از لحاظ امنیتی نمی توان به ویندوز XP اطمینان کرد.


شاید امنیت برای شما اهمیت زیادی ندارد و اطلاعات مهمی بروی سیستم خود ندارید و از این رو نتیجه بگیرید که ویندوز XP برای شما کافی است . باید بگویم این نتیجه گیری کاملا اشتباه است حتی اگر شما اطلاعات مهمی بر روی سیتم خود ندارید بازهم امنیت برای شما مهم است . چرا ؟

یک هکر می تواند در هک کردن یک سیستم برای اینکه از خود رد پای به جای نگذارد از سیستم شما کمک بگیرد . به این صورت که او ابتدا سیستم شمارا هک می کند و سپس با استفاده از سیستم شما عملیات اصلی خود را انجام دهد . (حتی می تواند سیستم دیگری را با استفاده از سیستم شما هک کند و از طریق آن عملیات خود را انجام دهد. ) که در این صورت اگر پلیس فتا به دنبال هکر باشد شما را متهم می کند در حالی که اینطور نبوده است.

برخی از هکر ها برای تفریح و خوش گذرانی می توانند به سیستم شماآسیب برسانند . برخی از اقداماتی که هکر می تواند در آسیب زدن به سیستم انجام دهد: پاک کردن (فرمت کردن) هارد سیستم، ساخت تعداد زیادی یوزر اکانت که این کار باعث می شود شما مجبور شوید دوباره ویندوز نصب کنید، نابود کردن چیپ بایوس ، تغییر شدید در فرکانس مانیتور و سوزاندن مانیتور، تغییر BIOS و ...حتی اگر هکر حرفه ای نیز باشد به راحتی میتواند کاری کند که زمانی که شما رویه روی مانیتور نشسته اید و در حال کار با آن هستید مانیتور با شدت بترکد و شما را برای همیشه نا بینا کند پس اگر سلامتی خود را دوست دارید سریع این سیستم عامل را از روی کامپیوترتان پاک کنید!

۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۴:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

ویروس ها و فایل های جاسوسی را به آتش بکشید + دانلود نرم افزار

امروزه با افزایش بد افزارها و فایل های جاسوسی یکی از نرم افزارهای حیاتی برای جلوگیری از هک و از بین رفتن اطلاعات موجود در رایانه اسنفاده از یک نرم افزار ضد جاسوسی است، برنامه IOBIT MALWARE FIGHTER می تواند نقش یک نرم افزار مفید را برای رایانه شما ایفا کند و از آن در مقابل بد افزارها و فایل های جاسوسی مراقبت کند. برنامه می تواند تمامی بد افزارها، فایل های جاسوسی، کرم ها، تروجان ها و ... را از بین ببرد. این نرم افزار با استفاده از سه روش مختلف اقدام به از بین بردن بد افزارها می کند و می تواند برای همیشه سلامتی رایانه شما را تضمین کند. در ضمن برنامه دارای رابط کاربری زیبا و منحصر به فرد است.



ورژن: IObit Malware Fighter Pro 2.2.0.16 
حجم نرم افزار: 24 مگابایت

۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۳:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

تاریخچه ی کوتاهی از اینترنت و سازندگان آن

پدران واقعی اینترنت،وینتون سرف،لورنس رابرتس،لیونارد کلین راک و رابرت کان می باشند ولی در باور هاست که مخترع اینترنت ال گور بوده است.

ال گور می گوید: من اینترنت را اختراع نکردم اما حین خدمت در کنگره ی آمریکا،ایده ی آن به ذهنم خطور کرد. وینتون شرف متولد 1943 دانشمند علوم کامپیوتری است که وی را پدر اینترنت نیز لقب داده اند. وینتون سرف به همراه دوستان خود اولین زنجیره های اینترنت را رقم زدند و بدین ترتیب اینترنت اختراع شد.

اینترنت شبکه ای غیر متمرکز به نام ARPANET بود که برای ایمن شدن و سهولت ارتباط بین گروه ها در صورت حمله ی هسته ای توسط وزارت دفاع ایالات متحده ی آمریکا به وجود آمد، سپس به کانادا و بعد به همه ی جهان انتشار یافت . امروزه از اینترنت در تمامی زمینه ها از جمله علمی،آموزشی و ... استفاده می شود.

توجه: استفاده از این مطلب حتی با ذکر منبع ممنوع میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید به کتب اطلاعات عمومی مراجعه کنید.

در زیر همین متن را به ترجمه ی انگلیسی مشاهده می کنید

The real fathers of the Internet , Vyntvn Cerf , Lawrence Roberts , Leonard Klein Rock and Robert Kahn are but are believed to have been Al Gore invented the internet .
Gore says: I did not invent the internet , but America while serving in Congress , the idea occurred to me . Vyntvn honor computer scientist born in 1943, he has been dubbed the father of the Internet . Cerf Vyntvn with your friends first Internet serial numbers so they invented the Internet .
Today the Internet in all fields of science, education and ... Be used .
Note: Use of this article , even with attribution is prohibited.
For more information you can refer to books of general information .

۲۷ آبان ۹۲ ، ۱۴:۳۷ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

مخاطب را فراموش نکنیم!

یازدهمین همایش بین المللی فناوری آموزشی امسال از تاریخ 23 تا
25 اردیبهشت ماه در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد. محل برگزاری
این همایش سال گذشته کشور تایوان و در سال های قبل از آن عمدتا کشور ترکیه و بخش ترک نشین قبرس بود. طبق سنت همیشگی، همة
سخنرانان از پاورپوینت برای ارائة مطالب استفاده می کردند. برای من که
به عنوان ارائه دهنده مقاله و مدیر یکی از نشست های همایش شرکت کرده
بودم، نکتة درخور توجه چگونگی بهره گیری سخنرانان از پاورپوینت و
میزان برقراری ارتباط با حاضران بود. در افتتاحیة همایش همة سخنرانان
اهل کشور ترکیه، مطالب خود را از روی کاغذ می خواندند و عین مطالب را
هم زمان روی اسلایدهای پاورپوینت نمایش می دادند. این رویه در جریان
سخنرانی ها هم دیده می شد.
با توجه به شیوه های مختلف ارائة مطالب در این همایش، می توانم
بگویم که در استفاده از پاورپوینت سه روش وجود داشت: روش نخست
که بیشتر هم معمول بود، تطابق کامل سخنان سخنران و مطالب اسلاید
بود. سخنرانانی که به مطالب خود مسلط نبودند یا در ارائة آن ها به زبان
انگلیسی مشکل داشتند، از این روش استفاده می کردند. روش یاد شده
برای من به عنوان شنونده بسیار ملال آور بود. در عین حال، چون
خودم مطالب را می خواندم، گاه سخنان سخنران مخل تمرکزم بر
متن می شد. دلیلی هم نمی دیدم که به صحبت های سخنران گوش
دهم؛ چون عین آن صحبت ها را در متن می دیدم.
گروه دوم سخنرانان  که البته شمارشان بسیار اندک بود،
سخنرانانی بودند که بین اسلایدهایشان و مطالبی که می گفتند،
اصلا ارتباطی وجود نداشت و لذا شنونده دچار تفرقة حواس
می شد. چون او یا باید متن را می خواند یا به حرف های
سخنران گوش می داد که سخنانش ارتباطی هم با مطالب
اسلایدها نداشت. گویی این سخنرانان به تبع رسم روزگار،
که همه از پاورپوینت استفاده می کنند، این ابزار را به کار
می گرفتند و چندان به آن معتقد نبودند.
اما دستة سوم کسانی بودند که در اسلایدهایشان
فقط عناوین کوتاه مطالب خود را نوشته بودند. طرح
کلی مطالب این سخنران ها مشخص بود و شنونده
فقط باید به آن ها گوش می داد و حواسش را
جمع می کرد. در این نوع ارائه، بین شنونده
و ارائه کننده رابطة خوبی برقرار می شد. در
واقع، این روش ارائه مطلب نشان می داد
که پاورپوینت ابزار کمک آموزشیمفیدی است.
به نظر می رسد که در روش اول ارائه، معلم یا سخنران بر
محتوای ارائة خود و استفاده از ابزار متمرکز می شود و گوهر
آموزش، یعنی پیوند میان معلم و شاگرد، گوینده و مخاطب،
از یاد می رود. به اعتقاد بعضی، این همان اثر ناگزیر پاورپوینت
است که فرهنگ آموزش را از »گفت وگو 1« به »ارائه 2« یا
سخنرانی بدل می کند. به تعبیر دیگر، فرایند ارتباط سخنران
و شنونده، یا معلم و شاگرد از »آموزش به فرد 3« به »آموزش
محتوا 4« بدل می شود. معلم به جای تأکید بر ارتباط با شاگرد و
شنونده، بر مطالب خود تمرکز دارد و به این فکر نمی کند که
این محتوا برای مخاطبی تهیه شده است که اگر با او ارتباط
برقرار نشود، محتوا بی فایده خواهد بود.
دستة دوم معلمان یا سخنرانان نیز روش معمولشان سخنرانی
است. به نظر من این ارتباط اگرچه مشکلات خودش را دارد، در
مقایسه با الگوی اول به مراتب بهتر است. البته این روش هم
نوعی دوگانگی ذهنی و تفرقة حواس برای مخاطب و شاگرد
ایجاد می کند و او در میانة حرف های معلم و متون اسلایدها دچار
آشفتگی ذهنی می شود. اما الگوی سوم به اعتقاد من بهترین شکل
استفاده از پاورپوینت است. زیرا لزومی ندارد که کلاس را از ابتدا
تا انتها با پاورپوینت هدایت کنیم. برای نمایش طرح کلی درس و
برانگیختن شنوندگان استفاده از پاورپوینت هایی که فقط با متن پر
نشده باشند و در آن ها از تصویر، فیلم، پویانمایی، گرافیک، متن و
مانند این ها استفاده شده باشد، مناسب و مؤثر است.
اما فراموش نکنیم که قرار نیست محتوا بر صدر فرایند آموزش
بنشیند. این محتوا قرار است به مخاطبی ارائه شود. لذا به جای
پرکردن اسلایدهای خود از متن های طولانی و خسته کننده، بهتر
است عناوین آن ها را بنویسیم و با استفاده از عناصر غیرمتنی، به هدف
خود  که برقراری ارتباط بین معلم و شاگرد، و سخنران و مخاطب
است  بیندیشیم. یادمان نرود که اصل محتوا نیست و اصالت با کسی
است که قرار است شنوندة ما باشد و گفت وگو با او گوهر آموزش است.
او را فراموش نکنیم.
۱۹ آبان ۹۲ ، ۱۹:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

QR کد چیست؟



کد QR چیست؟

کد QR چیست؟

شما ممکن است تاکنون مطالبی را درمورد کد QR (کد کیو آر) شنیده باشید اما دقیقا مفهوم کد QR چیست؟ کد Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود، که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و… لینک میشود. شما حتی ممکن است  با اسکن یک کد QR به سایت مربوطه متصل شوید .
کد QR در ژاپن و سراسر شرق با وسعت زیاد  و در غرب به آرامی شروع به تبدیل شدن به امری عادی کرده است. به زودی شما بیش از پیش با کد QR بر روی بسته بندی محصول، نمایش فروشگاه، تبلیغات چاپی و هر تبلیغاتی که روی دیوار نصب شود و همچنین در ایمیل و وب سایت روبرو خواهید شد. دامنه استفاده از کد QR بسیار وسیع است، به خصوص برای بازاریابی و تبلیغات محصولات، علامت های تجاری، خدمات و هر چیز دیگری که  به فکر شما میرسد.

چرا باید  به کد QR اهمیت دهیم؟

بیش از نیمی از ما در حال حاضر گوشی های هوشمند داریم که این تعداد به صورت روزانه در حال رشد است، کد QR این پتانسیل را دارد که تنها  با یک اسکن از راه دور، تأثیر عمده ای بر تبلیغات، بازاریابی و خدمات به مشتریان داشته باشد و حجم اطلاعات مشخصی از محصول را به سادگی بدست مشتریان برساند.

کد QR چه تفاوتی با بارکد UPC1D (یک بعدی) دارد؟

معمولا تعریف ما از یک بارکد مجموعه ای از خطوط عمودی میباشد ؛ بارکد دوبعدی (۲D) یا کد QR  این امکان را دارد که داده ها در هر دو جهت ذخیره شوند و می تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن گردد.
همچنین بارکد (UPC / EAN)  فروشگاه تا ۳۰ عدد را نشان میدهد، در حالیکه یک بارکد QR می تواند اطلاعاتی به  وسعت ۷۰۸۹ عدد را ذخیره کند! این مقدار عظیمی از اطلاعات است که لینک دهی به چیزهایی از قبیل فیلم ها، فیس بوک یا توییتر و یا مجموعه ای از صفحات وب سایت های دیگر توسط کد QR را ممکن می سازد.

چگونه یک کد QR را اسکن کنم؟

اگر شما یک گوشی هوشمند مثل آی فون، آندروید و یا بلک بری داشته باشید، تعدادی از برنامه های مختلف اسکنر بارکد را در اختیار خواهید داشت، مانند Red Laser و Barcode Scanner. اسکنر QR قادر به خواندن و رمزگشایی داده ها از یک کد QR میباشد . اکثریت این امکانات کاملا رایگان بوده  و شما برای استفاده از آن کافیست یکبار آن را نصب کنید  و با استفاده از دوربین موبایل  خود کد QR را اسکن کنید تا گوشی شما به طور خودکار داده های کد گذاری شده را برای شما رمزگشایی کند.

اسکن کد QR با استفاده از گوشی همراه

اسکن کد QR با استفاده از گوشی همراه

چه چیزی را میتوان به صورت یک QR کد درآورد؟

در ساده ترین مفهوم ، کد QR یک تصویر مبتنی بر لینک ابرمتن (hypertext) است که می تواند به صورت آنلاین استفاده شود ، هر آدرس اینترنتی یا URL می تواند به یک کد QR تبدیل شود و اساسا هر صفحه وب را می توان به طور خودکار به عنوان یک نتیجه از اسکن بارکد معرفی کرد. اگر شما می خواهید کسی را تشویق کنید که از صفحه فیس بوک شما دیدن کند میتوانید صفحه پروفایل فیس بوک خود را به عنوان URL به صورت کد QR درآورید.

علاوه براین شما میتوانید کد QR را طوری برنامه ریزی کنید که پس از اسکن، گوشی کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد و یا یک پیامک متنی محتوی اطلاعات از پیش تعیین شده به شما ارسال کند. گوشی هوشمند شما براحتی دستورات کد QR را تشخیص داده و نرم افزارهای مورد نیاز را فراخوان میکند. امکانات بی نظیر این کدها استفاده از آنها در تبلیغات را هرروز بیشتر از پیش میکند.

کد QR را چه جاهایی میتوان قرار داد؟

پاسخ این است که تقریبا در هر نقطه، کد QR چاپ شده را می توان در روزنامه ها، مجلات، جزوه و بر روی کارت های ویزیت قرار داد. علاوه بر این می توان آنها را بر روی بسته بندی محصول و یا برچسب، یا در تابلوهای تبلیغاتی و یا حتی دیوار به نمایش گذاشت. شما حتی می توانید یک کد QR را بر روی بدن خود خال کوبی کنید!

شما می توانید کدهای QR را  بر روی یک وب سایت استفاده کنید، اما آنها را نباید به طور کلی به عنوان یک جایگزین برای لینک های قدیمی استفاده کرد، زیرا بدیهی است که کاربر آنلاین هنوز ترجیح میدهد که بجای اسکن یک کد QR با تلفن همراه، بر روی لینک سایت کلیک کند.

استفاده از کد QR در بازاریابی:

اگر شما می خواهید از کدهای QR برای کسب و کار و یا اهداف بازاریابی خود استفاده کنید، باید در نظر بگیرید که مردم از اسکن یک کد QR انتظارات بیشتری از ورود به یک سایت  را دارند چرا  که  این کار را به سادگی کلیک کردن بر روی یک لینک در یک وب سایت نیز میتوان انجام داد. شما باید برای افرادی که زمان صرف میکنند و برای اسکن بارکد  تلاش کرده اند چیزی خاص و منحصر به فرد ارائه دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم نمیدانند که کد QR چیست و یا چگونه میتوان از آن استفاده کرد. تا زمانی که استفاده از کد QR گسترش یابد، شما باید دستور العمل استفاده از آن را در اختیار مخاطب قرار دهید.

چگونه میتوانم کد QR  بسازم؟

شما می توانید کدهای QR را با استفاده از برنامه های طراحی بارکد ۲ بعدی بسازید. با این حال در ابتدا شما باید در نظر بگیرید که چه استفاده ای میخواهید از آن داشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد کدهای QR برای بخش بازاریابی را میتوانید در این سایت ها ببینید.
سایت های رایگان ساخت کد  QR  که در حال حاضر در دسترس میباشند عبارتند از:

http://www.qrstuff.com/
http://qrcode.kaywa.com/
http://quikqr.com/

در صورتیکه به زبان انگلیسی مسلط نیستید میتوانید از ابزار رایگان سایت وبسیما برای ساخت کد QR خود استفاده کنید که تمامی امکانات لازم را براحتی در اختیار شما قرار میدهد.

QR کد سایت موسسه آموزشی فرهنگی محمد


yjc

۱۸ آبان ۹۲ ، ۱۵:۴۴ ۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

تغییر پسورد ویندوز xp بدون نیاز به پسورد قبلی !


زمانی که می‌خواهید پسورد خود را در ویندوز xp تغییر دهید، باید پسورد قبلی خود را بدانید تا بتوانید این کار را انجام دهید اما در هنگام فراموش شدن پسورد قبلی هم می‌توان این کار را انجام داد.
برای انجام این کار می‌توانید طبق دستور العمل زیر اقدام نمایید: از منوی start به قسمت run بروید. عبارت control user password را در کادر وارد کنید و enter را بزنید.

لیست user های موجود برای شما باز می‌شود.

بر روی نام کاربری کلیک کرده و reset password را بزنید.

اکنون پسورد جدید را در دو قسمت وارد کنید و در آخر enter را بزنید.

۱۸ آبان ۹۲ ، ۱۴:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

نسخه جدید بلوتوث


بلوتوث 4.1 جدیدترین نسخه از ابزار ارتباطی بلوتوث می باشد که بزودی زود عرضه می شود.
آخرین نسخه از بلوتوث با نام "چهار" شناخته می شود.مهمترین ویژگی این نسخه کم مصرف بودن آن از لحاظ مصرف انرژی می باشد که در نوع خود و در بین سایر نسخه های بلوتوث بی نظیر است.

اما اخیرا نسخه جدید بلوتوث با نام 4.1 آماده عرضه شده است.این تکنولوژی جدید دارای قابلیت هایی بیشتر از کم مصرف بودن می باشد که به اختصار آن ها را برای شما بیان می کنیم.

بلوتوث 4.1 از لحاظ فرکانس به نسل چهارم شبکه های تلفن همراه شبیه می باشد.این به معنای کار کردن بهتر با این شبکه ها بود و همچنین باعث می شود تا نرخ انتقال اطلاعات در آن بسیار بالا برود.

قابلیت کانکت شدن در بلوتوث 4.1 نیز بهبود پیدا کرده و در صورت قطع شدن ارتباط دستگاه ها خودشان برای پیدا کردن یکدیگر تلاش می کنند.اما قابلیت مهمتر بلوتوث نسخه 4.1 توانایی استفاده راحت تر در گجت های پوشیدنی مثل ساعت های هوشمند می باشد.

بلوتوث نسخه چهار و یک می تواند همزمان دستگاه را به عنوان یک لوازم جانبی و یک هاب به سایر دستگاه ها متصل کند.

۱۵ آبان ۹۲ ، ۰۷:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا