پژوهش‌های زیست محیطی، علمی است شامل طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی که بر اساس محیط طبیعی با هم گروه بندی شده‌اند. این علوم عبارتند از: اجزای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی.


علوم زیست محیطی، یک رویکرد میان رشته‌ای برای مطالعه سیستم‌های زیست محیطی فراهم می‌کند که بر اساس اثرات عملکرد انسان بر اکوسیستم‌های خشک‌زی و آب‌زی، و گسترش ایده ها و طرح‌هایی برای احیای این اکوسیستم‌هاست.

 

رایج ترین روش مطالعه علوم زیست محیطی آنست که از طریق کار فردی یا طراحی گروهی کوچک بر کارهای منتشر شده از دیگر دانشمندان در سراسر جهان بدست می‌آید.


پژوهش‌های زیست محیطی در میان بسیاری از علوم میان رشته‌ای مختلف، معمولا برای تولید یک هدف انجام شده است.


از آنجا که بسیاری از مسائل محیط زیست با مسائل مربوط به فعالیت‌های انسانی سر و کار دارد، مطالعه اقتصاد، قانون و علوم اجتماعی اغلب در رابطه با علوم زیست محیطی استفاده می‌شود. دانشمندان محیط زیست نیز به برنامه‌ریزان برای گسترش و ساخت ساختمان‌ها و دیگر ماژول‌ها، در جهت کمک به منابع سودمند آب و استفاده کارآمد از زمین یاری می‌رسانند.
علوم زیست محیطی با طیف گسترده ای از مسائل از جمله: تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط زیست، تنوع زیستی، کیفیت آب، خاک و آلودگی آب‌های زیرزمینی، منابع طبیعی، مدیریت مواد زائد، توسعه، کاهش فاجعه، و آلودگی‌های گوناگون سر و کار دارد. با آنکه محیط زیست به قدمت علمی که در اطراف ما وجود دارد، مورد مطالعه قرار گرفته، اما تنها اخیرا (1960 و 1970) به یک جریان اصلی تحقیق علمی فعال تبدیل شده است. رشد آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی و نیاز به اقدام، عامل رشد علم محیط زیست، به صورتی است که امروزه داریم.

وابستگی علوم زیست محیطی به اتمسفر، در بررسی آثار لایه گازی خارجی زمین و رابطه آن با سیستم‌های دیگر است. علوم جوی از مطالعات هواشناسی، اثر گازهای گلخانه‌ای، مدل‌سازی پراکندگی جوی آلاینده‌های موجود در هوا، پدیده انتشار صدا مربوط به آلودگی صوتی و حتی آلودگی نوری تشکیل شده است.

سایر علوم محیطی عبارتند از: شیمی محیط زیست، زمین شناسی محیط زیست، علوم خاکی محیط زیست و پدیده‌های آتشفشانی. همچنین گاهی اوقات می‌توان آب‌شناسی و اقیانوس‌شناسی را به علوم زیست محیطی مرتبط دانست.

اغلب و در کاربرد رایج، علوم زیست محیطی و اکولوژی را در ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند اما به لحاظ فنی، اکولوژی یا محیط زیست تنها به مطالعه موجودات زنده و فعل و انفعالات آنها با یکدیگر و با محیط زیست اشاره دارد. اکولوژی می تواند به عنوان یک زیر مجموعه از علوم زیست محیطی در نظر گرفته شود، که می‌تواند صرفا شیمیایی و یا مسائل مربوط به بهداشت عمومی باشد که مورد مطالعه بوم شناسان قرار نمی‌گیرد. همپوشانی قابل توجهی بین کار بوم‌شناسان و سایر دانشمندان علوم زیست محیطی وجود دارد.


* مشاغل در ارتباط با علوم زیست محیطی

 

چنانچه علاقه‌مندید تا خارج منزل را با تفکری حرفه‌ای سپری کنید، به فرصت های فراوان و برنامه های کالج‌ها و مراکز علمی بزرگ دنیا نگاهی بیندازید که برای نگه داشتن رابطه‌ی شما با جهان طبیعی به وجود آمده‌اند. برنامه هایی که مهارت‌هایی در فضای باز، مانند سفرهای بیابانی تابستان را آموزش می‌دهند و تجارب ارزشمندی برای برنامه ریزی شغلی در آینده هستند. بسیاری از کارفرمایان مرتبط با محیط زیست این مهارت ها را به عنوان معیارهای استخدام در نظر می‌گیرند.

 

روند فرصت های شغلی در حال حاضر، نشانگر کمبود کارگر برای مشاغل محیط زیست و منابع طبیعی در آینده است. هیچ زمینه شغلی دیگری، انعطاف پذیری لازم را برای داشتن یک تفاوت حرفه‌ای در جهان ارائه نمی‌دهد، در حالی که بهره گیری از فواید سلامتی را باید در خارج از منزل جستجو کرد.

 

با علاقه‌ی رو به رشد در حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و مشاغل بهداشت حرفه‌ای و توسعه پایدار در این بخش که در گستردگی و تنوع همچون خود زمین است، به متخصصانی برای درک بهتر اینکه اکوسیستم‌ها چگونه با هم کار می کنند، ارزیابی اثرات زیست محیطی، ایجاد برنامه های مدیریت، آموزش عمومی، و توسعه و مدیریت جوامع سالم نیاز خواهد بود.


در اینجا به برخی از این مشاغل اشاره می‌کنیم اما به یاد داشته باشید که این نمونه‌ها تنها ایده‌ای برای شروع به شما می‌دهد.


برخی از فرصت های شغلی، هنوز اختراع نشده است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشاورز
تکنسین کیفیت هوا
زیست شناس
شیمی دان
برنامه ریز شهر
برنامه ریز حفاظت
بوم شناس
مدیر گردشگری محیط زیست
مطلوبیت/مقبولیت محیطی
بازرسان
مشاور محیط زیست
مربی محیط زیست
دانشمند محیط زیست
مدیر/ پژوهشگر شیلات
متخصص مدیریت آتش
جنگلدار
زمین شناس
متخصص سنجش از راه دور GIS
مشاور ساختمان سازی سبز
متخصص حفاظت از آب های زیرزمینی
تکنسین زباله های خطرناک
معلم علوم دبیرستان
آب شناس
تکنسین ایمنی صنعتی
معمار یا متخصص ساختن مناظر طبیعی نما

برنامه ریز استفاده از زمین
مامور اجرای قانون
زیست شناس جانوران آب شیرین
دانشمند دریایی / اقیانوس شناس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هوا شناس
میکرب شناس
مهندس معدن
تکنسین خدمات پارک ملی
مدیریت / برنامه ریز منابع طبیعی
پارک طبیعی
متخصص فتوگرامتری
متخصص پیشگیری از آلودگی
مشاور ارزیابی املاک
         مهندس کنترل کیفیت
        تکنسین بهسازی ایمنی
        مهندس خورشیدی
مهندس مواد زائد جامد
تست کننده‌ی و حفاظت کننده خاک
نقشه کش/ نقشه بردار
متخصص زهر شناسی
برنامه ریز حمل و نقل
برنامه ریز شهری
اپراتور تصفیه خانه فاضلاب
متخصص کیفیت آب
متخصص منابع آب
هماهنگ کننده آبخیزداری
متخصص تالاب
زیست شناس حیات وحش
مهندس انرژی باد
تکنسین منطقه بندی / تالاب
جانور شناس