علم و تکنولوژی

آموزشی،علمی،پژوهشی

۹۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

رم (RAM) چیست؟


رم (RAM) که مخفف عبارت Random Access Memory است را با نام حافظه اصلی رایانه می‌شناسیم. اما این سه واژه‌ای که خواندید به چه معنی است؟ این سه واژه در کنار یکدیگر به معنای حافظه با امکان دسترسی تصادفی است.
بگذارید در ابتدا بگوییم که چرا به رم یا همان حافظه اصلی نیاز داریم؟

حتما می‌دانید که اطلاعات ما در هارددیسک ذخیره می‌شود. این اطلاعات برای پردازش‌شدن به پردازنده یا همان CPU ارسال می‌شود. چگونگی این عمل را نیز سیستم‌عامل به عهده دارد. پردازنده‌ای که فرکانس کاری‌ای معادل 5/2 گیگاهرتز دارد، می‌تواند چیزی حدود 5/2 میلیارد دستورالعمل را در آن واحد انجام دهد! رقم بزرگی است.اما هارددیسک‌ها نمی‌توانند خود را با این سرعت زیاد پردازنده‌ها وفق دهند و به اصطلاح کم می‌آورند. هرچه هارددیسک‌ها سریع باشند، بازهم به پای پردازنده نمی‌رسند. پس در این بین ما به یک حافظه‌ای که سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات داشته باشد نیازمندیم؛ حافظه‌ای که بتواند اطلاعات را به شکل موقت بخواند، در خود ذخیره کند و آماده باشد تا هر وقت پردازنده نیاز داشت بخشی را به خورد این پردازنده سریع دهد و نتایج حاصل از پردازش سریع آن را در خود ویرایش کند. این حافظه همان حافظه با امکان دسترسی تصادفی یا RAM است.

اما اطلاعات چگونه در رم قرار می‌گیرد؟

در این بخش نقش سیستم‌عامل بیشتر نمود پیدا می‌کند. سیستم‌عامل با تشخیص این‌که چه اطلاعاتی می‌تواند به درد پردازنده بخورد به صورت اتفاقی آن اطلاعات را در رم بارگذاری می‌کند. به همین دلیل آن را حافظه با امکان دسترسی تصادفی می‌خوانند!

این را هم بدانید که رم‌ها دارای یک‌سری مشخصات فنی از قبیل نسل رم مورد نظر و همچنین زمان تأخیر، فرکانس و حجم آن هستند که موقع خرید باید به آنها توجه کرد. رم‌ها با نام‌هایی مانند DDR، DDR2 و DDR3 نامیده می‌شوند. هر کدام از این سه نسل دارای مشخصات خاص خود است، از قبیل ولتاژ کاری، فرکانس، حجم و... .

امروزه رم‌های نسل سوم یا همان DDR3ها مرسوم است و رم‌های DDR4 نیز از سال آینده قرار است وارد بازار شود. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر مادربورد بر مبنای چیپ مورد استفاده در آن این امکان را دارد که تنها از یک نسل پشتیبانی کند. پس اگر مادربوردی گرفتید که از نسل سوم پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانید نسل دومی‌ها را روی آن استفاده کنید. در ضمن فراموش نکنید که از عمر همین نسل سومی‌ها شش سال می‌گذرد!

مشخصات فنی حافظه RAM

زمان تاخیر: اطلاعات از هارددیسک به رم بارگذاری یا در اصطلاح Load می‌شود. زمان سپری شده برای پاسخ‌دهی حافظه RAM به پردازنده و پیدا‌کردن اطلاعات درخواست شده و ارسال آنها به پردازشگر، زمان تأخیر حافظه نامیده می‌شود که مشخص است هر چه کمتر باشد، حافظه بهتر و باکیفیت‌تری است.

فرکانس: فرض کنید که اتوبانی با حجم زیاد خودروهای گذرنده داریم که تنها یک مسیر آن برای تردد باز است. مشخص است که ترافیک رخ می‌دهد. اما اگر هر چهار باند آن اتوبان باز شود تعداد خودروهای گذرنده از آن در واحد زمان بیش از چهار برابر افزایش خواهد یافت، چون سرعت ترافیک در کنار حجم آن افزایش یافته است.

فرکانس هم همین معنی را دارد. افزایش فرکانس کاری حافظه‌ها، مترادف با افزایش تعداد باند یک اتوبان پررفت و آمد است و حالا حجم تبادل اطلاعات افزایش پیدا می‌کند.

حجم: حجم‌های امروزی دیگر به چند گیگابایت در هر ماژول از حافظه رم رسیده است، اما چه نیازی به حجم‌های بیشتر هست؟ نرم‌افزارهایی که ما از آنها بهره می‌گیریم نیاز دارند تا اطلاعاتشان برای پردازش شدن، ابتدا وارد رم شود. از این‌رو هرچه این اطلاعات بیشتر باشد نیاز به افزایش حجم رم بیشتر احساس می‌شود. جالب است بدانید که در گذشته مقدار رم‌های رایانه‌های شخصی کاربران تنها به چند مگابایت می‌رسیده است! اما امروزه ما شاهد رم‌هایی با ظرفیت چند ده گیگابایت هستیم.

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

خطای گوش!

تا به حال حتماً واژه ی خطای دید را شنیده اید اما ما امروز می خواهیم یکی دیگر از خطاهای اعضای بدن انسان را به شما معرفی کنیم . بله خطای گوش این پدیده ی شگرف را جناب آقای محمد ضا جاوید کشف نموده اند.

برای این که شما هم با این پدیده آشنا شوید:

چند بار پشت سر هم و بدون وقفه این کلمه را تکرار کنید

پیدزا پیدزا پیدزا پیدزا......

حال فرد  مقابل شما فکر می کند شما دیوانه شده اید چون به دلیل پشت سرهم و پیوسته تکرار کردن کلمات او به جای کلمه پیدزا کلمه ی زاپید را می شنود!

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

دانلود ویندوز9! Download Windows 9

نسخه آزمایشی ویندوز 9 با امکاناتی بسیار فراوان تر و جالب هم اکنون آماده ی دانلود است با نصب این سیستم عامل شما جزء اولین کسانی خواهید بود که این ویندوز جدید را بر روی رایانه خود دارد.

نصب به صورت خودکار می باشد.

به زودی ویندوز 10و11و12و13و14و15 برای دانلود در سایت قرار میگیرد
دانلود ویندوز10
دانلود ویندوز11
دانلود ویندوز12
دانلود ویندوز13
دانلود ویندوز14
دانلود ویندوز15
به زودی...
نسخه 32 بیتی :

نسخه 64 بیتی :



۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۳۷ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

نسخه جدید محبوب ترین پلیر دنیا "KMPlayer"


اگر به دنبال یک نرم افزار فوق العاده قدرتمند برای پخش تمامی فرمت های صوتی و تصویری هستید، دریچه به شما این نرم افزار KMPlayer 3.7.0.106 Final را پیشنهاد می کند.
امروز قصد معرفی نسخه نهایی محبوب ترین پخش کننده ی فایل های تصویری به نام KMPlayer 3.7.0.106 Final را داریم. بدون شک بسیاری از کاربران رایانه در دنیا از این نرم افزار برای پخش فایل های ویدئویی و صوتی استقاده می کنند. دلایل متعددی سبب محبوبیت این پخش کننده شده اند، برخی از آن ها عبار اند از: پشتیبانی از فرمت های رایج (VCD, DVD, AVI, MKV, OGG THEORA, OGM, 3GP, MPEG-1/2/4, WMV, REALMEDIA, AND QUICKTIME)، امکان استفاده از آن به عنوان پخش کننده ی کارت تی وی، توانایی پخش زیرنویس فیلم (چه زیرنویس داخل فیلم و چه زیرنویس همراه) باشد و خیلی امکانات دیگر که این پلیر دارا است.



حجم نرم افزار: 30.7 مگابایت

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

تقویم خورشیدی برای رایانه ها


داشتن تقویم خورشیدی در رایانه برای همه ما ایرانی ها لازم و ضروری است، دریچه فناوری اطلاعات هم نرم افزار JalaliCalendar را معرفی می کند.
یکی از نیازهای همیشگی کاربران فارسی زبان ویندوز وجود یک تقویم خورشیدی و مبنا قرار دادن آن برای انجام کارهای روزانه است. تقویمی که بتواند مانند یک سررسید و بر حسب نیاز کاربر رویدادها و تعطیلات رسمی کشور را نمایش دهد، یادداشتها را ذخیره کند، کارهای کاربر را ثبت کرده و یادآوری نماید.
نرم افزار JalaliCalendar  برنامه ای است برای آن دسته از کاربرانی که نیاز به یک سررسید همیشه در دسترس در دسکتاپ خود دارند. این نرم افزار به شما کمک می کند تا رویدادها، مناسبات و تعطیلات رسمی ایران را ببینید و مدیریت کنید، یادداشتهای روزانه خود را ذخیره نمایید، وظایف و کارهای خود را زمان بندی کنید و در ساعت مقرر هشدار انجام کار را دریافت نمایید، و با انتخاب شهر مورد نظر خود از قابلیت نمایش اوقات شرعی در دسکتاپ و پخش اذان استفاده نمایید.همچنین با قابلیت جدیدی که در نرم افزار وجود دارد می توانید بر روی زمینه دسکتاپ مدیریت داشته باشید و پس زمینه های خود را برای تغییر خودکار کاغذ دیواری دسکتاپ به برنامه اضافه کنید. همچنین در نگارش جدید تقویم ماهانه و رویدادها و اوقات شرعی روی کاغذدیواری دسکتاپ چاپ می شوند.

قابلیت های کلیدی نرم افزار JalaliCalendar 2.0.5:

نمایش تقویم ماهانه در دسکتاپ ( به صورت چاپ شده روی کاغذ دیواری)
تغییر خودکار کاغذ دیواری در بازه های زمانی مختلف
امکان مدیریت و گروه بندی عکس های کاغذ دیواری
محافظ صفحه نمایش (Screen Saver) با قابلیت نمایش عکس و تقویم خورشیدی
نمایش اطلاعات روز جاری در دسکتاپ (تاریخهای خورشیدی و میلادی و قمری،رویدادها و وظایف و یادداشت روز جاری، اوقات شرعی شهر انتخابی)
مبدل تاریخ پیشرفته
مدیریت یادداشتهای روزانه
مدیریت وظایف و نمایش هشدارها
محاسبه اوقات شرعی برای شهرهای ایران و پخش اذان
محاسبه اوقات شرعی به وقت محلی
اضافه کردن اطلاعات شهرهای دلخواه برای محاسبه اوقات شرعی
نمایش عدد روز جاری و یا حرف اول روز هفته به عنوان آیکون در  System Tray
علامت گذاری روزهای دارای رویداد، یادداشت و وظیفه در تقویم ماهانه


مشخصات:

حجم فایل: 2.19 مگابایت
شرکت سازنده: پارسی سافت
سیستم عامل: Windows XP, 7, 8



۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

خانه‌ ی چوبی تاشو مخصوص دانش آموزان!


دانش آموزان همیشه به محیطی آرام و البته ساده برای درس خواندن نیاز دارند از این رو کتابخانه به آن ها پیشنهاد می شود اما عده ای هستند که نمیتواند در کتابخانه آنطور که باید درس بخوانند به همین جهت کتابخانه نیز محل مناسبی حساب نمی شود.
  چند سالی است که طراحان در حال کار بر روی خانه های تاشو هستند. تا به حال طرح های بسیاری برای این خانه ها ارائه شده است که وجه اشتراک تمامی آن ها را می توان در قابلیت حمل‌ونقل و سادگی آن ها دانست.

شرکت طراحی "تنگبوم" به تازگی خانه ای تاشو ساخته است که مخصوص دانش آموزان و افرادی می باشد که قصد درس خواندن دارند. این خانه کاملا تاشو و قابل حمل است همچنین از جنسی ساخته شده است که می تواند به راحتی بازیافت شود.
این خانه های 10 متر مربعی با تمامی امکانات ساخته شده اند به طوری که مودم های وایرلس، اینترنت پر سرعت، پریز برق، لوله کشی آب در آن ها تعبیه شده است. این خانه انرژی مورد نیاز خود را به صورت خورشیدی تامین می کند.
خانه های دانش آموزی محیطی آرام را ایجاد می کنند که فرد بتواند به راحتی مطالعه کند همچنین این خانه باعث می شود تا یک دانش آموز بتواند به راحتی در محیطی ساکت زندگی کرده و تنها درس بخواند. این خانه ها قرار است تا اواخر سال 2014 وارد بازار شوند.


۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

نرم‌افزاری قدرتمند برای بهینه‌سازی عملکرد RAM


"Fresh RAM" از جمله این برنامه‌هاست که مدیریت RAM سیستم را بر عهده گرفته و به شما کمک می‌کند تا سیستمی با کارآیی بالاتر داشته باشید.

کاربران حرفه‌ای رایانه‌ها به خوبی می‌دانند کـه بالا بودن ظرفیـت RAM در سیستم و عملکرد مناسب آن، تاثیـر مستقیمی در عملکـرد سایر اجزای سیستم دارد و به طور کلـی راندمان سیستـم رایانه را افزایش می‌دهد.

بنابراین کاربران در هنگام خرید یک سیستم تلاش می‌کنند تا ظرفیت مناسبی را برای خرید RAM پیش‌بینی کنند زیرا متناسب نبودن ظرفیت این سخت‌افزار می‌تواند عملکرد پردازنده را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

اما نکته مهمی که می‌توان مورد توجه قرار داد تا از حداکثر ظرفیت RAM موجود برای افزایش راندمان سیستم استفاده کرد، به کارگیری نرم‌افزارهای جانبی است که وظیفه نظارت بر عملکرد این سخت‌افزار را بر عهده می‌گیرند.

Fresh RAM از جمله این برنامه‌هاست که مدیریت RAM سیستم را بر عهده گرفته و به شما کمک می‌کند تا سیستمی با کارآیی بالاتر داشته باشید.

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

با این نرم‌افزار متون را سریع ترجمه کنید!


نرم افزارهای کاربردی هر کدام در شرایط خاص برای کمک به افراد خاظر می شوند و استفاده از آن ها ممکن است در هر لحظه نیاز شود پس بهتر است بهترین نرم افزارها را همیشه در اختیار داشته باشید.
یکی از مشکلاتی که افراد در ترجمه متون دارند نبود وسیله ای برای ترجمه کل متن است. بسیاری از دیکشنری های رایانه ای تنها کلمه ها را ترجمه می کنند که این بدرد افرادی که تسلط به زبان ندارند خوب نیست.

"QTranslate" یک نرم افزار کم حجم و کاربردیست که برای کمک به شما در ترجمه ی سریع متون در میان چندین زبان، طراحی شده است. این نرم افزار از زبان فارسی پشتیبانی می کند و به راحتی می توانید متون خود را از هر زبانی که هستند به زبان فارسی ترجمه کنید و نیز می توانید متون فارسی را به هر زبان دیگری ترجمه کنید.

با استفاده از این ابزار کوچک می توانید به سادگی متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس برای نمایش ترجمه آن بر روی کلید های Ctrl+Q یا Ctrl+W کلیک کنید.

همچنین در این نرم افزار قابلیت خواندن متن نیز با فشردن کلید های Ctrl+E، گنجانده شده است.

قابلیت کلیدی دیگر این نرم افزار پشتیبانی از مترجمان آنلاین چون: مترجم گوگل (translate.google.com)، مترجم مایکروسافت (microsofttranslator.com)، مترجم یاهو babelfish.yahoo.com و چند سایت دیگر، می باشد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار QTranslate:


- ترجمه متن در هر برنامه کاربردی که از انتخاب متن پشتیبانی می کند، برنامه هایی چون: Google Chrome, Microsoft Word, Microsoft Outlook, Acrobat Reader, Skype, IE و ...
- امکان برگرداندن ترجمه
- امکان جایگزینی متن انتخاب شده با ترجمه ی آن
- ترجمه ی فوری
- غلط گیری املایی
- تلفظ متن توسط نرم افزار
- صفحه کلید مجازی
- پشتیبانی از مترجمان آنلاین
- استفاده آسان
- تاریخچه ی ترجمه ها (با فشردن کلید های Ctrl+H)
- و ...

این نرم افزار را به افرادی که مجبور هستند از سایت های خارجی متونی را دریافت کنند و سپس آن ها را به زبان فارسی برگردانند توصیه می کنیم. چرا که از بسیاری از ترجمه گرها بهتر عمل می کند.

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

اینترنت اکسپلورر یازده خودنمایی کرد + دانلود!


مایکروسافت امروز پیش نمایشی از IE11 را برای کاربران ویندوز 7 به نمایش گذاشت.
مرورگر اینترنت اکسپلورر یازده  مرورگر از نظر سرعت و پشتیبانی از ویژگی‌های لمسی نیز بهبودهایی پیدا کرده است. برای کسانی که ویندوز 8.1 را چند ماه پیش دانلود کرده اند، IE11 احتمالا به ابزاری دوست داشتنی تبدیل شده، اما برای کاربران ویندوز 7 استفاده از IE11 احتمالا تجربه ای تازه خواهد بود.


همانطور که مایکروسافت در پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان نشان داده بود، بهبودهای فوق العاده ای در IE11 وجود دارند که آن را به یکی از بهترین‌ها تبدیل می‌کند. از جمله‌ی این بهبود‌ها می‌توان به پشتیبانی از استاندارد اولیت‌دهی به منابع W3C اشاره کرد که به وب‌سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا در مورد ترتیب بارگذاری اجزای سایت به مرورگر دستور دهند. به علاوه IE11 قادر است تا پیش بینی کند شما چه لینکی را در صفحه‌ی جدید باز خواهید کرد و پیش از اینکه شما روی لینک‌تان کلیک کنید آن را بارگذاری کند. IE11 همچنین از پروتکل شبکه SPDY نیز پشتیبانی می‌کند که موجب بارگزاری هر چه سریع‌تر وب‌سایت‌ها خواهد شد. با این ویژگی مرورگر برای رندر کردن صفحه از GPU کمک می‌گیرد و CPU شما را برای انجام کارهای دیگر آزاد می‌کند. موتور گرافیکی WebGL نیز عضو جدید دیگری از IE11 خواهد بود.


شما کاربران عزیز می توانید از هم اکنون نسخه پیش نمایش  مرورگر اینترنت اکسپلورر یازده را از این لینک دریافت کنید.

۳۱ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا

تعویض قالب

به دلیل درخواست های بسیار زیاد و عاجزانه شما کاربران عزیز، تیم IT مؤسسه ی آموزشی فرهنگی محمد اقدام به تعویض قالب و اضافه کردن امکانات جدبد به سایت نمودند.

هم اکنون این وبسایت با قالبی زیبا و امکاناتی فراوان آماده ی بازدید شماست...

۳۰ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد رضا